Social Icons

Unbelievable • Serie

24.10.19
Ze werd verkracht in 2008, ze belde de politie na de feiten, ze vertelde haar verhaal meerdere keren na elkaar, van het trauma dat ze doormaakte, lieten haar hersenen haar in de steek. Niemand geloofde haar. Haar leven zoals ze het kende was voorgoed voorbij. Zou de waarheid ooit aan het licht komen of blijft haar verhaal voor altijd unbelievable?
Marie Adler wordt in 2008 verkracht nadat een man haar huis was binnengebroken wanneer ze lag te slapen. Wanneer haar verkrachter weg is, belt ze de politie om haar verhaal te doen, maar die gelooft haar niet. De zaak wordt snel snel afgehandeld en er word nooit gezocht naar de dader. Wanneer rechercheur Duvall in 2011 telefoon krijgt met de mededeling dat er een meisje verkracht werd, schiet ze meteen in actie. Terwijl ze de zaak onderzoekt, komt ze erachter dat rechercheur Rasmussen van een nabij district aan een soort gelijke zaak werkt en besluit ze om met haar samen te werken.

Deze serie had mij van begin tot einde helemaal mee. Ik voelde de emoties als een wolk boven me hangen en ik kan niet anders zeggen dan dat deze serie echt gewoon unbelievable is. Nee maar serieus, het onderwerp van deze reeks is, hoe je het ook draait of keert, een moeilijk en zwaar onderwerp. Ik heb zelf al meerdere series gezien waarin dit thema aan bod kwam, maar nog nooit zag ik dit onderwerp zo realistisch afgebeeld.

Alle problemen rond verkrachtingszaken worden getoond, alle gevoelens die erbij komen kijken, de misvattingen, het medische onderzoek... Echt alles wordt expliciet in beeld gebracht, om de boodschap nog duidelijker over te brengen. Wat ervoor zorgt dat de boodschap pas ECHT overkomt is het feit dat het hier gaat om een waargebeurd verhaal. Marie is écht, dit is écht iemand overkomen. Dat verkrachtingen serieuzer genomen moeten worden weten we in ons hoofd allemaal, maar deze serie maakt het eindelijk eens echt duidelijk en ik hoop oprecht dat er eindelijk wat verandering door ontstaat.
Het is eigenlijk al heel duidelijk dat deze serie van mij 5 koekjes krijgt. Ik heb hem ondertussen al wel even geleden uitgekeken en ik denk er nog steeds vaak aan terug.

Waarschuwing: de verkrachting van Marie wordt expliciet in beeld gebracht, kijk deze serie dus niet wanneer je daar niet tegenkan.

Heeft deze recensie jou nog niet kunnen overtuigen om de serie te beginnen kijken? Dan doet de trailer dat misschien.